- Startsida
- Lär dig mer
- Användarmedverkan och samskapande
Användarmedverkan och samskapande
Användarmedverkan och samskapande handlar om att säkerställa att design, de grundläggande idéerna och koncepten på en webbplats tar hänsyn till användares olika behov och förutsättningar.
Vi på Begripsam kallar det samskapande processer och rekommenderar att alla om arbetar med utvärderar webbplatser, digitala produkter eller tjänster gör det med användare. Det mest effektiva är att göra det i ett tidigt skede i processen, det är oftast enklare (och mer kostnadseffektivt) för att rätta till tillgänglighetsbrister.
Vårt perspektiv är att det är användare med stora behov av god design och enkelt språk som är bäst på att identifiera brister och svårigheter. När sådana brister och svårigheter åtgärdas så gynnar det alla användare.
Vi kallar det att vi utgår från ett extremanvändarperspektiv.
En annan metod är att utgå från principerna för universell utformning, med den grundläggande tanken att det som är nödvändigt för vissa är bra för alla.
Vi i Begripsam arbetar efter en egen modell, Begripsam-modellen, som bland annat grundar sig i vår etiska ram.
Användares olika behov
I grunden har vi någon form av gemensamma behov. Det förenar oss. Men vi har olika förutsättningar och förmågor. Det skiljer oss åt. Det normala är att användare är olika.
Det som blir bra för den som har stora svårigheter, blir bra för alla.
Samskapande process
För dig som jobbar med digital tillgänglighet finns det många fördelar att arbeta i samskapande processer med användare.
Verklig användarupplevelse: Genom att utvärdera med användare får du insikt i hur den digitala produkten och tjänsten fungerar i verkligheten.
Identifiera problemområden: Användarna kan ge feedback om vilka delar av produkten eller tjänsten som är svåra att använda, förstå eller som inte fungerar korrekt med hjälpmedel.
Prioritering av tillgänglighetsproblem: Du får veta vilka tillgänglighetsproblem som är mest akuta eller betydelsefulla för användarna. Detta hjälper dig att prioritera och fokusera på de problem som har störst påverkan på användarupplevelsen.
Kompetensutveckling, förståelse och engagemang: När du jobbar tillsammans med användare, höjer du även kompetensen internt och skapar en bra grundförståelse för alla dina användargrupper.
Ta hjälp av erfarna experter på området, utbilda din personal inom tillgänglighet och börja samarbeta med användare.