Digital tillgänglighet

Digital tillgänglighet handlar om att göra webbplatser, applikationer och andra digitala verktyg tillgängliga och användbara för alla.

Målet är att säkerställa att alla har samma möjligheter att ta del av digital information och tjänster, oavsett fysiska, sensoriska eller kognitiva begränsningar.

God tillgänglighet ökar användbarheten för alla

Genom att utveckla och upprätthålla en webbplats som fungerar bra även för dem som har det svårast att använda digitala tjänster ökas användbarheten för ALLA.

Vad menas med digital tillgänglighet?

Några exempel på digital tillgänglighet:

  • Textalternativ för bilder och andra visuella element, så att de som använder skärmläsare kan förstå vad som visas.
  • Tillgänglighet för tangentbordet, vilket innebär att webbplatser och applikationer kan navigeras och användas enbart med tangentbordet, för personer som inte kan använda en mus.
  • Textning av ljud och video för döva och hörselskadade användare.
  • Anpassningsbar layout och design, som tillåter användare att justera textstorlekar och färger för bättre läsbarhet.
  • Tydlig och förutsägbar navigering på webbplatser och i applikationer, vilket hjälper användare med kognitiva funktionsnedsättningar att hitta information och utföra uppgifter.

Lagen om tillgänglighet till offentlig digital service, DOS-lagen

Digital tillgänglighet bygger på internationella standarder och riktlinjer, som de som utarbetats av Web Accessibility Initiative (WAI) inom World Wide Web Consortium (W3C). Dessa riktlinjer, kända som Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), erbjuder en omfattande uppsättning av rekommendationer för att göra webbinnehåll mer tillgängligt.

I Sverige heter lagen som pekar mot de internationella riktlinjerna "Lagen om tillgänglighet till offentlig digital service", DOS-lagen.

Ansvarig myndighet är Digg, Myndigheten för digital förvaltning.

Tillgänglighetsdirektivet

Från 28 juni 2025 kommer samma riktlinjer att gälla även övriga aktörer, alltså inte enbart det offentliga samhället.

Tillgänglighetsdirektivet (direktivet) innehåller krav för att göra det digitala samhället tillgängligt för alla. Direktivet ställer krav på hur produkter och tjänster ska vara utformade för att göras mer tillgängliga samt på vilka åtgärder som ekonomiska aktörer ska vidta för att säkerställa att berörda produkter och tjänster uppfyller kraven.

De produkter som omfattas är:

  • datormaskinvarusystem med generella användningsområden,
  • terminalutrustning med interaktiv datorkapacitet som används vid elektronisk kommunikation eller för åtkomst till audiovisuella medietjänster,
  • läsplattor och
  • självbetjäningsautomater.

De tjänster som omfattas är:

  • tjänster som tillhandahålls konsumenter och avser elektroniska kommunikationstjänster,
  • e-handelstjänster,
  • banktjänster,
  • e-böcker,
  • tjänster som ger åtkomst till audiovisuella medietjänster samt
  • vissa passagerartransporttjänster.

Länkar och källor

Några källor till mer information om digital tillgänglighet. Samtliga länkar öppnas i ny flik.