- Startsida
- Lär dig mer
- Användarmedverkan och samskapande
- Begripsam-modellen
Begripsam-modellen
Begripsam-modellen bygger på vår etiska ram och metoden deltagande aktionsforskning. Det är en teoretisk modell som innehåller deltagande, aktion och forskning i en sammansatt grupp med olika kompetenser och förmågor.
Forskningsmetod
Deltagande aktionsforskning är en experimentell forskningsmetod för interventioner, utveckling och förändring i och av en praktisk situation.
I forskningsprocessen deltar forskare tillsammans med deltagare i utveckling av frågeställning, metod, deltagande och analys för att systematiskt genomföra och utvärdera en förändring.
Deltagande aktionsforskning är ett sätt att sammanföra teori och praktik. Deltagarna är både drivande av forskningen och objekt i det samma. Forskningen ses därför både som ett sätt att öka kunskap och praktikernas medvetenhet.
All kunskap är lika mycket värd oavsett vilka kompetenser eller erfarenheter man tillför i gruppen.
Några kännetecken
- Respekt för människors kunskap och deras förmåga att både förstå och hantera komplexa frågor, ett ömsesidigt lärande.
- Alla blir medforskare, alla är aktiva.
- Det uttalade målet är att förändra.
- Vi utgår från vad deltagarna i gruppen vill förändra.
Metoden Barrier walkthrough
I våra utvärderingar ber vi deltagarna att reflektera genom att ”tänka högt”. Det vill säga berätta för varandra vad de tycker och tänker. Då byggs en ömsesidig förståelse upp för den aktuella problematiken och det öppnar för tänkbara förbättringar. Under denna process deltar också nyckelpersoner från beställare/kund som på det sätter fördjupar sin förståelse både för vilka svårigheter som kan förekomma och hur tänkbara lösningar kan se ut.
Metoden, som vi kallar Barrier Walktrough, lyfter inledningsvis fram och tydliggör vad det är som skapar svårigheter. För att i steg två vända fokus mot tänkbara lösningar. Att vårt inledande fokus är starkt problemorienterat handlar om att vi vill fokusera på vilka hinder och svårigheter som finns på webbplatsen.
En stor del av den kognitiva tillgängligheten handlar om att identifiera och undanröja hinder. Därefter kan fokus skifta till att också vidareutveckla det som är bra. Vi arbetar oss igenom webbplatsen och dess olika funktioner och innehåll, ofta genom att försöka lösa olika uppgifter eller testa hur den fungerar.
Metoden har en demokratisk grundtanke. De personer som är berörda av det som designas och utvecklas ska också kunna påverka hur resultatet blir.
Alla människor ska oavsett funktionsförmåga kunna använda webbplatser och e-tjänster.
Personer med kognitiva svårigheter
- Ska ses som experter, precis som alla andra som deltar. Som sådana ska de ha betalt för sin kompetens och tid.
- De är experter på att leva med att försöka använda dåligt utformade digitala tjänster och försöka förstå svårbegripligt innehåll.
- deagerar direkt på design och innehåll som har brister
- Pekar ofta ut tänkbara lösningar som visar sig bra för alla
Några konkreta tips
Grundmetodik
- Återkommande workshoppar.
- Omfattande dokumentation.
- Samtalsledare och deltagare med kognitiva svårigheter använder metoden ”barrier walkthrough”. Uppdragsgivarens team kommer med i diskussionerna successivt.
Metoden vi utvecklat bygger på att:
- Bra design är osynlig.
- Dålig design och svårt innehåll fångas upp av personer med kognitiva funktionsnedsättningar.
Så här jobbar vi
- Det är ett lagarbete bestående av personer med kognitiva funktionsnedsättningar och experter på tillgänglighet.
- Tillgänglighet är en (naturlig) del i en pågående designprocess.
- Samskapande och samarbet mot ett gemensamt mål – en så bra tjänst som möjlig.
- Ömsesidig förståelse för designutmaningar och designbegränsningar.