Autonomi

Många vill klara sig själva så långt det går i digitala miljöer. Och det fina med webbplatser är att de finns tillgängliga dygnet runt.
Men en dåligt utformad webbplats kan göra användaren frustrerad eller till och med orolig. Det kan få allvarliga följder om man inte förstår vad som gäller eller gör fel.

Att kunna hantera och anpassa sig till sådant vi uppfattar som känslomässigt laddat, stressande eller hotande kallas coping. Vi är olika bra på att göra sådana anpassningar. En del reagerar snabbt och gör kanske något de ångrar. Andra gör inget alls trots att de vet att de borde agera.

Undvik starka känslor

Webbplatser, eller avsändaren bakom dem, kan väcka starka känslor av oro, stress eller frustration. Det gäller särskilt sidor där användaren måste lösa en uppgift och där ett misstag kan få stora konsekvenser.

När användaren är känslomässigt engagerad i interaktionen med din webbplats kan det vara både bra och dåligt:

  • Bra, om engagemanget underlättar användningen.
  • Dåligt, om det väcker frustration, oro eller ilska.

Här spelar både tonen i ditt budskap och den visuella designen stor roll. Men det handlar också om att ge användaren möjlighet att reflektera innan något händer och att kunna ångra sig.

Det kan innebära att du:

  • Ger tydliga besked om vad som gäller.
  • Visar vilka alternativ som finns.
  • Låter användaren se vad andra har gjort, för att lättare förstå sina egna valmöjligheter.

ISO 21801

  • Stöd självständigt arbete, 5.2.3.
  • Optimera självbestämmande och självförtroende, 5.2.11.
  • Klargör möjligheter och alternativ som kan väljas och beslut som måste fattas, 7.4.4.

Begripsams rekommendationer

  1. Säkerställ att så många som möjligt kan använda webbplatsen på egen hand.
  2. Erbjud en alternativ lösning för den som inte kan använda webbplatsen.
  3. Gör det möjligt att spara det användaren gjort så att det går att ta en paus och sedan fortsätta.
  4. Bekräfta när det går bra och ge stöd och föreslå lösningar när det går dåligt.
  5. Där det behövs: Gör det möjligt för användaren att ångra sig.
  6. Straffa inte användare som gör ett ärligt misstag.
  7. Säkerställ att användare som begår misstag inte behandlas som användare som medvetet försöker fuska.
  8. Var tydlig med vilka alternativ som finns.
  9. Försök tydliggöra vilket som är det för användaren mest troliga alternativet.
  10. Var tydlig med när ett beslut behöver fattas.
  11. Var tydlig med när användaren inte behöver fatta något beslut.
  12. Där det behövs: Ställ kontrollfrågor innan en potentiellt känslig åtgärd blir verkställd.