Rumslig orientering och förståelse av värden och skalor

Rumsliga termer finns även i digitala miljöer. Vi går ”hem”, vi rör oss framåt och bakåt, uppåt och nedåt. Vi öppnar och stänger. Vi organiserar information i nivåer. Vi kanske har objekt på ett skrivbord eller öppnar ett fönster. Och vi slänger digitala dokument i papperskorgen.

Många av de metaforer vi använder i digitala rum bygger på rumsliga begrepp från den fysiska världen. Det kan vara svårt att introducera nya eller ovanliga metaforer. Det gäller också att inte blanda så att olika metaforer används för samma sak.

Siffror, värden och skalor

Många av oss har svårt med siffror, skalor och värden. Det är dock sådant som digital teknik är bra på. Så räkna ut saker åt användaren i stället för att tvinga användaren att räkna.

Det kan vara svårt att förstå om något är större, dyrare, mer eller något annat som kräver att vi klarar av att jämföra objekt med varandra. Här kan bra design göra nytta. Från en genomtänkt idé av hur diagram ska se ut till att använda bra illustrationer för att göra värden och jämförelser begripliga.

ISO 21801

  • Systemet bör ge hjälp att jämföra enheter och storlekar, 6.3.1.
  • Systemet bör ge hjälp att förstå skalor och relativa värden, 6.3.2.

Systemet bör ge hjälp att förstå läge i rummet, 6.3.3

Begripsams rekommendationer

  1. Använd visuella metoder för att förtydliga relativa storlekar eller värden.
  2. Där det behövs: Förstärk skalor med symboler.
  3. Använd kända metaforer för navigation, som till exempel start, hem, framåt, bakåt.
  4. Där det behövs: Förstärk förståelsen för position i rummet med visuella metoder.