- Startsida
- Lär dig mer
- Rekommendationer för digital kognitiv tillgänglighet
- Motivation och intresse
Motivation och intresse
Motivation är en viktig drivkraft. Lyckas du göra användaren mer motiverad och intresserad av din webbplats ökar chansen för ett gott resultat.
Beroende på webbplatsens syfte behöver du fundera på hur du kan stärka användarens motivation och intresse. En stark motivator är att allt ser enkelt ut. Om användaren redan under de första sekunderna upplever att det är lätt att förstå och navigera, får besöket en positiv start.
Erbjud individuella val
Gör det möjligt för varje användare att utnyttja sina styrkor. Det kan innebära att det behövs flera sätt att uppnå ett resultat, eller olika alternativ för hur innehåll presenteras och hur kommunikationen fungerar.
Exempel:
- En person som har svårt att skriva kan vilja tala in sin text.
- En person som har svårt att läsa kanske hellre ser en film.
Genom att erbjuda flera vägar till målet gör du webbplatsen mer användbar för fler. Med ständiga förenklingar blir webbplatsen relevant för allt fler, och fler väljer att använda den. Det kan också leda till att du kan minska behovet av dyrare kommunikationskanaler.
Hitta balans i utmaningen
Ska din webbplats lära ut någonting är det viktigt att utmaningen är lagom utmanande. Är innehållet för monotont riskerar användaren att tappa intresset eller har svårt att fokusera.
Spelutvecklare är experter på detta. De skapar engagemang genom att balansera utmaning och belöning. Att använda metoder från spelvärlden kallas spelifiering (eller "gamification").
Obs! Att optimera utmaningen passar inte alla webbplatser. Offentliga webbplatser som ska förmedla information eller erbjuda service, eller kommersiella webbplatser som ska sälja produkter, bör inte lägga till utmaningar som stör syftet.
Hjälp användaren att nå sitt mål
De flesta besöker en webbplats med ett tydligt syfte. Därför måste det vara enkelt att göra just det användaren kom för att göra.
Ska användaren till exempel boka en resa måste bokningen vara enkel att genomföra. För mycket sidoinformation eller parallella processer försämrar upplevelsen.
Är syftet att användaren ska ta till sig viss information måste texten vara tillräckligt enkel för att hela målgruppen ska förstå den.
Ditt uppdrag är att hjälpa besökaren att nå sitt mål.
ISO 21801
- Systemet bör erbjuda möjligheter att skapa intresse, 5.2.1.
- Systemet bör optimera individuella val, 5.2.2.
- Systemet bör optimera möjligheten att lyckas genom varierande krav och resurser, 5.2.4.
- Systemet bör säkerställa att det avsedda resultatet är lätt att uppnå, 7.4.7.
Begripsams rekommendationer
- Ge användarna starkt inflytande i hela designprocessen.
Helst från början, långt innan koncept och design är satta och fram till att det finns ett resultat. - Se användarna som medskapande aktörer och samarbetspartners.
- Det är från de mest extrema användarna du får de djupaste kunskaperna. Har du fokus på de normativa ytterkanterna så tar mitten (de typiska användarna) hand om sig själva.
- Utvärdera hur din webbplats fungerar. Hela tiden.
Kombinera kvantitativa och kvalitativa metoder. - Lös problem som är relevanta för användaren.
Skapa inga nya problem för användaren under tiden du löser de relevanta problemen. - Ta först tag i de problem som användarna tycker är viktigast.