- Startsida
- Lär dig mer
- Rekommendationer för digital kognitiv tillgänglighet
- Enkel, begriplig och logisk
Enkel, begriplig och logisk
Att ständigt sträva efter förenklingar är kanske vårt bästa råd.
Det finns alltid något som kan bli enklare. Alla användare och din egen verksamhet vinner på att det blir enklare.
Det gäller oavsett verksamhet.
En stor del av det som gör något enkelt är att det går att förstå.
Det gör begriplighet till en central process i förenklingsarbetet.
Över tid kan du bygga upp en god intern förståelse för vad användarna tycker är enkelt och begripligt. Men du kommer aldrig ända fram och du får aldrig de riktigt avgörande insikterna om du inte samarbetar med personer som är extra känsliga för när det är svårt.
Många som har kognitiva svårigheter är bra på att identifiera förbättringsmöjligheter, och de har ofta bra idéer på hur krångliga saker kan göras lättare.
Utgå från användaren
Centralt i all förenkling och begriplighet är att sätta sig in i situationen med användarens perspektiv. Mycket krångel uppstår när en verksamhet är för låst vid sitt interna perspektiv och sina förutfattade meningar om hur saker är.
Som användare har vi ofta med oss en föreställning om hur internet fungerar. Vi vet att vi kan ta oss fram genom att klicka på saker, söka oss fram, gå framåt, bakåt, uppåt och nedåt. Saker kan öppnas och stängas, framhävas och tonas ned. Det kan beskrivas som att det finns en bakomliggande konceptuell kunskap. Ibland finns det också en bakomliggande kunskap om innehållet som ska presentera.
Att vi kan ta med oss kunskaper från en webbplats till en annan kallas transferering. Det är alltid en bra idé att bygga på sådant som användaren redan känner till. Du kan se det som att igenkänning är mindre krävande än inlärning. Varje gång du tvingar användaren att lära sig något nytt så förbrukar det mycket energi. Genom generalisering kan användaren testa att tillämpa en kunskap på ett obekant område och se om det fungerar. Och då är det bra att det verkligen fungerar. Vi har lärt oss att de grundläggande koncepten är viktiga. Är de logiska och förutsägbara, ur användarens perspektiv, så finns det en bra grund.
När något är för svårt är ett bra sätt att sänka svårighetsgraden att gå ner i abstraktionsnivå. Det betyder till exempel att du kan förklara något svårt med exempel (som den här texten gör nu).
Klickar användaren på en hjälp-knapp så måste informationen som ger hjälp vara på en enklare nivå än den information som skapade behovet att få hjälp. En illustration kan exempelvis förklara något som i en text är för abstrakt.
ISO 21801
- Systemet bör tillhandahålla en logisk och konsekvent utformning, 6.4.1.
- Systemet bör aktivera/förstärka bakgrundskunskap, 6.4.2.
- Systemet bör maximera överföring och generalisering, 6.4.3.
- Systemet bör tillhandahålla alternativ för att förstå bakomliggande begrepp och idéer, 6.4.4.
- Systemet bör minimera komplexitet, 6.4.5.
- Systemet bör tillhandahålla alternativ för olika abstraktionsnivåer, 5.2.5.
Begripsams rekommendationer
- Säkerställ att din lösning är logisk och konsekvent sett ur användarens perspektiv.
- Bibehåll en etablerad logik genom hela webbplatsen eller var tydlig med var en ny logik etableras.
- Bygg på igenkänning snarare än inlärning.
- Underlätta för användaren att intuitivt göra rätt.
- Återanvänd för användaren kända grundkoncept.
- Var noga med att testa helt nya koncept och använd bara dessa om de är bättre än de gamla koncepten.
- Använd kända metaforer och manér.
- Om användaren upplever sig göra samma sak ska resultatet bli lika varje gång.
- Sträva efter ständiga förenklingar.
- Hämta in uppgifter automatiskt snarare än att be användaren ta reda på dem.
- Återanvänd information som du redan har snarare än att be om dem igen.
- Komplettera det som är svårt med något som är enklare.
- Förklara det som är svårt.
- Kombinera det som är detaljrikt med något som är mindre detaljrikt.