Hjälp användare att göra rätt och att korrigera misstag

Hjälpinformationen behöver vara lättare än den information som skapar behovet av hjälp.

Erbjud kontextanpassad hjälp, det vill säga att precis när och där användaren kan behöva hjälp ska det gå att hitta rätt hjälp för att lösa problemet.

ISO 21801

  • Systemet bör tillhandahålla stöd för att undvika misstag, 7.5.2.
  • Systemen bör klargöra misstag och fel, 7.5.3.
  • Systemet bör förenkla korrigeringar av misstag och fel, 7.5.4.
  • Systemet bör tillhandahålla lämpliga stödfunktioner, 7.5.5.
  • Systemet bör erbjuda hjälp där behovet av hjälp uppstår och där hjälpen är situationsanpassad, 7.5.6.

Begripsams rekommendationer

  1. Hämta så många uppgifter som möjligt automatiskt.
  2. Visa en översikt som gör det möjligt för användaren att kontrollera det hen fyllt i eller skapat, innan informationen skickas vidare.
  3. Gör det möjligt att korrigera uppgifter direkt i en översikt där man kontrollerar vad man fyllt i.
  4. Sättet du erbjuder hjälp på måste vara på enklare nivå än innehållet som skapade behovet av att söka hjälp.
  5. Tvinga inte användare som behöver hjälp att agera som om de inte behöver hjälp.
  6. Tydliggör att något har blivit fel.
  7. Tydliggör hur många saker som är fel på ett samlat ställe.
  8. Tydliggör varje fel där felet finns.
  9. Om möjligt, tydliggör direkt vid inmatning att detta är fel.
  10. Om det kanske är ett fel – använd tekniker som ”menade du egentligen…”.
  11. Använd ett enhetligt manér för att klargöra misstag och fel överallt där det är möjligt att göra fel.
  12. Om möjligt – föreslå och lägg in det rätta alternativet.
  13. Visa tänkbara rätta alternativ.
  14. Berätta var man kan hitta information om det rätta alternativet.
  15. Berätta om det finns saker att förbereda och ha till hands innan man sätter i gång med en uppgift.
  16. Ge tydliga instruktioner och anvisningar, både samlat och där de hör hemma.
  17. Erbjud vid behov en manual.
  18. Erbjud vid behov förklaringar som video.
  19. Använd en ikon för att markera att det finns hjälp.
  20. Komplettera ikonen med texten ’Hjälp’.
  21. Visa hjälpfunktioner så att det samtidigt går att se problemet som ska avhjälpas.

Innehålls­struktur