Flexibilitet och lika möjligheter

Helst ska du försöka hitta en lösning som alla användare kan hantera. Inom ramen för den lösningen kan det finnas anpassningar som gör att man fortfarande använder samma lösning. Om det absolut inte går kan du behöva göra en särlösning för en viss grupp. Då ska det gå att lösa den aktuella uppgiften på ett så likvärdigt sätt som möjligt.

Ett exempel på en inte likvärdig lösning:

  • Den ordinarie lösningen fixar problemet direkt medan den som använder särlösningen behöver vänta i flera dagar.

Vissa av dina användare behöver använda hjälpmedel när de interagerar med din webbplats. Genom att följa tekniska standarder fungerar det bra.

Vissa användare kanske vill skicka information från din webbplats till ett eget system.

Ett exempel:

  • När du presenterar information om evenemang så kan användaren vilja få över sådan information till sin egen digitala kalender utan att behöva mata in den manuellt.

Olika sätt för interaktion

Hur du ska tolka den här punkten beror på vad användaren kan göra på din webbplats. Om ”det man kan göra” definieras som interaktioner så kan de ha skiftande karaktär.

Här kan du också behöva tänka på att användare med kognitiva svårigheter kan ha andra svårigheter som också påverkar interaktionen. De kan till exempel se dåligt, höra dåligt eller ha rörelsehinder. För att tolka den här punkten behöver du alltså först titta på vilken interaktion som ska kunna förekomma på din webbplats.

Beslut

Kan användaren göra på flera sätt behöver alternativen framstå tydligt. Detsamma gäller då användaren kommer till en punkt då hen behöver fatta ett beslut. Här gäller till exempel att användaren måste kunna särskilja mellan de olika alternativen, förstå deras innebörd och förstå konsekvenserna av de olika valen eller de olika besluten.

ISO 21801

  • Systemet bör ge stöd för att utföra uppgifter på ett identiskt sätt när så är möjligt eller på ett likvärdigt sätt när ett identiskt sätt inte är möjligt, 7.4.1.
  • Systemet bör optimera åtkomst till system och interoperabilitet, 7.4.2.
  • Systemet bör tillhandahålla flera och alternativa sätt för användarinteraktion, 7.4.3.

Begripsams rekommendationer

  1. Följ relevanta standarder för den tekniska grundkonstruktionen (för webb är WCAG 2.1 en relevant standard).
  2. Gör det möjligt att hitta information via en meny.
  3. Gör det möjligt att hitta information via en sökfunktion som godtar felstavning.
  4. Gör det möjligt att växla från interaktion via webb till interaktion via telefon.
  5. Gör det möjligt att växla från interaktion via webb till interaktion via personligt besök.
  6. Gör det möjligt att interagera med hjälp av en tredje part.
  7. Gör det möjligt att interagera med stöd av hjälpmedel.
  8. Gör det möjligt att interagera via text.
  9. Gör det möjligt att interagera via tal.
  10. Gör det möjligt att interagera med stöd av grafiska symboler.
  11. Gör det möjligt att interagera med hjälp av bilder.