- Startsida
- Lär dig mer
- Rekommendationer för digital kognitiv tillgänglighet
- Fokus, uppmärksamhet och återkoppling
Fokus, uppmärksamhet och återkoppling
I en design finns det troligen både något du vill att användare ska fokusera på och sådant som inte borde vara i fokus. Det kan finnas knappar som borde klickas på, menyer som borde gå att hitta, rubriker eller bilder som drar till sig läsarens blick.
Det är viktigt att det finns en kontrast mellan det som ska vara i fokus och det som inte ska vara det.
Ett exempel:
- En knapp är ganska diskret så länge den inte går att klicka på.
När den är redo att bli klickad på framträder den tydligare.
Ett sätt att få text ur fokus är att göra texten svagt grå. Men det är ett sätt som många användare ogillar, eftersom de ändå vill kunna läsa text som de tror kan vara viktigt. Så undvik att göra framför allt text visuellt svag.
När fokus ska skifta
När användaren är inne i en interaktion är det ofta tänkt att fokus ska flyttas mellan olika objekt. Övergången mellan två sådana objekt är kritisk! Här ska ju användaren släppa fokus på ett objekt för att sätta fokus på nästa. Om det misslyckas finns risken att användaren fokuserar på fel objekt eller inte tycker sig hitta någon alls att fokusera på. Att skifta fokus ska ses som en kritisk situation. Här riskerar du att förlora användaren.
Ingen designar förstås för att någon oavsiktligt ska tappa fokus eller få fokus på flera saker samtidigt. Men om det finns för många objekt som tävlar om användarens fokus kan det hända. Eller om det plötsligt händer något oväntat, som en film som startar automatiskt. Då kommer det att dra fokus från det användaren gör till filmen, varje gång det sker en rörelse i filmen.
Undvik oavsiktliga distraktioner
Allt som finns visuellt, alla ljud eller taktila intryck kan dra till sig användarens uppmärksamhet. Det är något bra om det är designens avsikt. Men om avsikten är att fokus egentligen ska vara på något annat så blir sådana objekt en distraktion.
Därför rekommenderar vi en enkel och minimalistisk design.
Att något uppfattas som ologiskt kan också vara en distraktion.
Ett exempel:
- Du publicerar en text och bild som inte hänger ihop.
Då kan användaren börja fundera på om det finns en koppling eller bli störd av att det inte är logiskt.
Stöd oavbrutet fokus på slutmålet
När något sker i flera steg eller tar tid finns risken att användaren glömmer bort eller tappar fokus på vad det var som egentligen skulle göras.
Säger användaren som försöker lösa en uppgift plötsligt ”vad var det jag skulle göra nu igen?”, då har användaren tappat fokus på slutmålet.
Ofta visar det sig att det finns andra objekt i gränssnittet som tagit över användarens fokus. Ett exempel:
- På en nyhetssida finns puffar för andra nyheter som gör att man aldrig läser klart den nyhet man valt.
Så här kan du testa
Genom ett test med en eyetracker-utrustning ser du om något oavsiktligt ändrar eller splittrar fokus. Då kan du registrera var i en interaktion du tappar användaren.
Återkoppling- feedback
Användare behöver tre sorters feedback:
- Hen behöver veta när det går fel.
- Hen behöver veta när det går bra.
- Hen behöver neutral feedback som bekräftar vad som sker.
Vi kallar det negativ, positiv och neutral feedback.
Användaren behöver alltså få veta vad som händer och känna sig säker på vad som hänt.
ISO 21801
- Systemet bör klargöra objektet i fokus, 5.3.1.
- Systemet bör undvika oavsiktliga aktiveringar av olämpliga reaktioner, 5.2.9.
- Systemet bör undvika egenskaper som oavsiktligt ändrar fokus eller avleder uppmärksamheten, 5.3.3.
- Systemet bör stödja varaktig uppmärksamhet och koncentration genom hela processen, 7.5.1.
- Systemet bör stödja att man bibehåller fokus på det önskade resultatet, 5.2.6.
- Systemet bör tillhandahålla relevant återkoppling, 5.3.4.
Begripsams rekommendationer
- Gör det visuellt tydligt vad som borde vara i användarens fokus.
- Förstärk vid behov visuellt fokus med ljud.
- Säkerställ att din lösning inte skapar tvekan eller förvirring.
- Använd inte rörelser och ljud som riskerar att distrahera.
- Rensa bort alla objekt som inte behövs.
- Identifiera vad som är användarens slutmål och beskriv det tydligt för dig själv. Se till att dina lösningar har fokus på hur målet ska uppnås.
- Gör det lätt att göra rätt.
- Bekräfta för användaren att något har hänt.
- Ge feedback – när det går bra.
- Ge feedback – när det går dåligt.
- Ge neutral feedback – för att bekräfta att processen pågår.